Let's update the Blog =) - Reisverslag uit Geyikbayırı, Turkije van Tabitha Buma - WaarBenJij.nu Let's update the Blog =) - Reisverslag uit Geyikbayırı, Turkije van Tabitha Buma - WaarBenJij.nu

Let's update the Blog =)

Blijf op de hoogte en volg Tabitha

26 Maart 2014 | Turkije, Geyikbayırı

Als je denkt: ‘dit is veel te lang, ga ik echt niet lezen’ onderaan is een (zeer) korte versie. Kun je ook meteen je engels oefenen!

Het is nu precies drie weken dat ik hier in het mooie Turkije ben.. Gek dat iets al zo snel als thuis kan voelen. Dat is namelijk precies wat ik nu voel: at home. Tussen de bergen met hier en daar huisjes en kleine dorpjes, omgeven door schitterende (klim)rotsen. Hier is het een paradijs. Wel eentje waarin mensen komen en gaan. Afgelopen week bijvoorbeeld zijn er een aantal mensen uit het vrijwilligersteam waarmee ik werk doorgereisd. Hiervoor in de plaats komen natuurlijk weer andere leuke mensen.. Oke, ik zal gewoon vertellen wat ik de afgelopen tijd (twee weken geloof ik sinds mijn laatste blog) heb gedaan. Om te beginnen voel ik me echt stukken beter dan twee weken terug. Af en toe beetje ziek en moe, maar ook veel dagen waarop het gewoon prima gaat. De schommelingen zullen wel te maken hebben met het feit dat je overal aan moet wennen (ander eten en drinken en een heel andere omgeving). Maar ook dat je hier in het ‘restaurant’ redelijk dicht op elkaar zit, met weinig ventilatie. Voordat ik weer te veel afdwaal zal ik maar beginnen met hoe afgelopen week was.
Vorige week zondag met een groep vrijwilligers, (Solja, Tom, Javier en Flo) naar de grote markt in een klein dorpje geweest. Na heel wat leuke tentjes met allerlei handelswaar, van sinaasappels tot mobielhoesjes, en pyjama’s tot Turkse theehouders, gezien te hebben, zijn we met zijn allen naar een ‘eetbazaar’ geweest. Hier genoten van de zogenaamde ‘Gözleme’ en ‘Bazleme’. Dit zijn een soort hartige pannenkoekjes met allerlei bijgerechten, denk aan walnoten, honing, jam, olijven, komkommers, tomaten, kaasjes en niet te vergeten authentieke Turkse thee. Eigenlijk meer koffie dan thee, zo sterk was het. We hebben ons eigenlijk iets te vol gegeten, maar het was een waar eetfestijn.
De maandag daarop was het Sint Patricksday, wat een Iers feest is, wat volgens mij tot een drinkfeest verworden is. Een soort Koninginnedag, maar dan naast het oranje ook wit en groen, namelijk de Ierse vlag. Op St. Patricksday een leuke 7b, pipis&popos, geklommen in de tweede poging. Volgens mij is dit de eerste keer dat ik wat over het klimmen post dus kan nu ook daar wat over uitbreiden. Naast deze 7b heb ik ook een hele vette 7b geklommen in Trebenna (het gebied wat altijd in de schaduw ligt). ‘Greek Gift’ is een klassieke (7b)route met variërende stijlen: technisch begin, horizontaal dak en een overhangend einde op randjes (crimps). Dit was de eerste 7e graads route die ik in Turkije probeerde en was dus best tevreden dat ik hem on-sight had. Verder heb ik nogal wat 6e-graads geklommen en tot nu toe één mooi project uitgekozen. Een project is een route vaak op of net boven je maximale niveau, die je graag wilt uitklimmen, maar dat nog niet hebt gedaan. Deze route werk je uit met als doel tot de top te komen. Ik ben van plan een paar mooie lijnen te kiezen om in te projecten rond 7c+ of achtegraads. Ligt maar net aan of de route me trekt. Het project waar ik nu dus in wil gaan werken heet ‘Icharus’ (8a) ook in Trebenna. Net als veel andere routes hier in Geyikbayiri bestaat het voornamelijk uit tufa’s. Een tufa is een soort stalactiet vast aan de wand. De rest van de route is een flinke overhang en een eind met slopers (aflopende grepen). Naast projecten probeer ik natuurlijk zoveel mogelijke vette routes te doen in verschillende stijlen, om een gevarieerde klimmer te worden.

Gisteren (dinsdag) trouwens echt een hele lange vette klimdag. Letterlijk van 7 uur ‘s ochtends tot 7 uur ’s avonds in twee verschillende klimgebieden geweest. Een paar 7e graads en een 8e graads route geprobeerd. Boven de 7a niks uitgeklommen, maar wel bovengekomen en genoten van de routes. Dat is een nieuw soort klimmen wat ik hier ontdek. Gewoon genieten en niet te veel focussen op de graad of moeilijkheid van een route. Alleen de schoonheid en de ervaring. Ook grappig is mijn eerste ervaring met hoofdlamp-klimmen. Erg lastig omdat je de hele tijd je hoofd moet bewegen om alles te zien en niet alleen je ogen hoeft te bewegen. En misschien was het ook wel lastig omdat het een 7c+ was met een overhangend begin met gaten en verre passen en een heel technisch einde op kleine randjes (crimps).

-----------------------------------------------------------------------------------

Short Update (English)

I am having fun, it’s great here. Time flies. Sunday I went to the market, where we had great food. I bought delicious dried fruits and nuts. On Monday, St. Patricksday there was a small, but fun party. My health is better. Finally after two (and a half) weeks I can hear again.
So far I have climbed several nice routes: (if you are not interested, skip –it’s just a list-)
- ‘Sado Mado’ 6c+ flash (40m, slabby and small holds and hardest 6c+ I ever did; Anatolia)
- ‘Mission to Mars’ 6c+ flash (nice route; Turkish Standard)
- ‘Karinca’ 7a flash (beautiful tufa route; Magara)
- ‘Brazilia Carnaval’ 7a on sight (long, pumpy, easy; Alabalik)
- ‘Greek Gift’ 7b onsight (technical start, big roof, crimpy overhanging end; Trebenna)
- ‘Pipis&Popos’ 7b redpoint 2nd go (tufa’s and nice face, the name means: ‘peeing and pooing’, litteral translation; Turk. Stand.)
- ‘Black Moon’ 7b+ redpoint 2nd go (almost on sight, continious, tufa’s, face/slab end; Left Cave)
- ‘La vie en rose’ 7b+ redpoint 2nd go (almost flash, +-35m, few hard overhanging moves; Trebenna right)
- ‘Boltlarin Efendisi’ 7b+ redpoint 4th go (powerful, short route, juggy overhang and crimps, meaning: ‘Master of Bolts’; Kanyon)
- 'No money no dance' 7b (topo says 7c, but it's 7b, technical and big tufa; Trebenna)
- ‘Arsenik’ 7c on sight (first 7c on sight (!), overhang and pockets/good holds all the way; Kanyon)
- 'Be Yourself' 7c flash (roofs, tufa's, powerful and pumpy; Trebenna)

Until now I have one real project: Ikarus 8a, Trebenna. So far I tried it out once. I also like to go for ‘Colonist 8a+’ and ‘Local Tourist 8a+’, just because they look really cool and they’re classics of the area. Besides these I’m also interested in the 7c+ I tried yesterday evening (with a head torch), because for me the crux (hardest move) is in the powerful beginning. And because I just like the route, because it challenges me.

That’s it for now. If I'm not posting anytime soon, it’s because I’m having a great time doing fun stuff and climbing hard.


  • 26 Maart 2014 - 23:03

    Rowena:

    Hoi Tabi, volgens mij ben je lekker ah genieten! Het klinkt allemaal heel ingewikkeld en technisch, maar dat vind ik wel bij jou passen. Tante wena is al blij als ze de trap op kan klimmen...hihi.
    Blij ook te horen dat jij je weer lekker voelt. Dat is prio nr 1.
    Dikke knuffel,
    Tante wena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Geyikbayırı

Tabitha

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 6199

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 01 Mei 2014

Turkije

Landen bezocht: